Lage rug

Algemeen

Pijn in de lage rug komt heel veel voor. Maar liefst 80% van de bevolking zal tenminste één keer in het leven lage rugpijn krijgen. Problemen in de lage rug kunnen zich op verschillende manieren uiten. Veel mensen klagen over een zeurende pijn of een stijve rug. De pijn kan ook gevoeld worden als een zenuwpijn (bijv. uitstralend naar de benen). Om te begrijpen hoe rugpijn ontstaat is het goed eerst meer weten over de anatomie van de lage rug.

Anatomie

De lage rug bestaat uit 5 lendewervels. Tussen elk van deze wervels zit een tussenwervelschijf. De tussenwervelschijf fungeert als schokdemper. Aan de achterzijde worden de wervels met elkaar verbonden door twee gewrichten. Eén gewricht aan de linker zijde en één gewricht aan de rechter zijde. Langs de wervelkolom lopen verschillende spieren welke er onder andere voor zorgen dat we rechtop kunnen blijven zitten, kunnen staan en  bewegen.

Het bekken vormt de basis waar de wervelkolom op rust en draagt het lichaamsgewicht. Het bekken bestaat uit een centraal driehoekig gedeelte (het heiligbeen) dat een gewricht vormt aan weerszijden met de twee heupbeenderen. Deze gewrichten worden door sterke banden bij elkaar gehouden. Dit worden de sacro-iliacale gewrichten (SI gewrichten) genoemd.

Klachten

De klachten die ontstaan in de onderrug zijn afhankelijk van de structuur waar het probleem optreedt. De spieren, gewrichten en tussenwervelschijven ter hoogte van de lendewervels kunnen ieder afzonderlijk klachten veroorzaken. Ondanks dat klachten vrijwel identiek kunnen lijken, zijn de oorzaken vaak verschillend. Een goede diagnose is dus erg belangrijk. Aangezien verschillende oorzaken ook vaak verschillende behandelingen vereisen moet er voldoende tijd worden uitgetrokken tijdens het onderzoek. Een chiropractor is opgeleid om de specifieke oorzaak op te sporen en vervolgens accuraat te behandelen.

Lage rugpijn of bekkenpijn kan geleidelijk of plotseling ontstaan.
Geleidelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld:

Weinig afwisseling in de houding en weinig beweging (zoals bij bureauwerk). Verkeerde of eenzijdige belasting (zoals een zware tas over één schouder). Natuurlijke veroudering van het kraakbeen in de nek (ook wel artrose, slijtage of degeneratie genoemd). Spanning, stress, vermoeidheid, ziekte, kou, vocht enzovoort. Veranderingen van de hormoonspiegel in een zwangerschap, waardoor banden slapper worden.

Plotselinge oorzaken zijn bijvoorbeeld:

Een verkeersongeval. Een verkeerde beweging of verdraaiing, zoals bij het spitten in de tuin of een buk- draaibeweging (bijvoorbeeld door iets uit de kofferbak te tillen).

Inloggen Realisatie Yolknet