Artrose

Artrose (ook wel slijtage of degeneratie genoemd) is een gewrichtsaandoening die ontstaat door het natuurlijke verouderingsproces of door een versneld verouderingsproces. Tijdens het verouderingsproces neemt de ruimte in het gewricht af, vermindert de hoeveelheid kraakbeen en ontstaan er (haakvormige) veranderingen aan het bot. De tussenwervelschijf - de ruimte tussen de wervels - wordt dunner. Dit proces komt vaak voor laag in de onderrug en in de nek. Het proces kan worden versneld na een trauma, bijvoorbeeld een whiplash.

Door de veranderingen in de wervels in de onderrug en nek kunnen verschillende klachten ontstaan, zoals stijfheid of pijn. Tevens kan pijn en kunnen tintelingen in de armen of benen ontstaan. De pijn wordt vaak veroorzaakt door stijfheid in de gewrichten. Tintelingen en pijn ontstaan doordat zenuwen in de nek en onderrug door ruimtegebrek geïrriteerd raken.

Door de artrose gaan gewrichten minder goed functioneren en deze beperkte functie geeft pijnklachten. Beweging is een goede remedie tegen artrose vandaar dat de chiropractor zal proberen de nek beter te laten bewegen met behulp van mobiliserende of manipulerende technieken. De artrose zelf kan de chiropractor niet verhelpen. Vaak nemen na een relatief pijnvrije periode de klachten langzaam weer toe. Dit komt omdat de functie van de gewrichten is veranderd door de artrose en dat gewrichten weer minder goed gaan functioneren. Zelf in beweging blijven is ook belangrijk om de stijfheid enigszins te verminderen.

Inloggen Realisatie Yolknet